معماری

معماری مدرن

معماری مدرن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

توضیح دادن و معنی کردن لغت معماری مدرن کمی از آن چه به نظر می‌آید سخت‌تر است. برای اکثر معماران تعریف این قضیه از اهمیت زیادی برخوردار نیست زیرا آنها فقط با مشاهده یک سازه‌ی مدرن می‌توانند تفاوت معماری مدرن و قدیمی آن را متوجه شوند. در حالی که برای کسانی که از اصول معماری آگاه نیستند فهمیدن این اختلاف کمی سخت است.
معماری مدرن از دهه آخر قرن نوزدهم شروع دبه رشد کرد و در دهه سی میلادی این سبک به صورت جامع به شهرت فراوانی رسید.
اثرات مخرب جنگ جهانی دوم سبب آن شد که نوع معماری ساختمان‌ها دست خوش تغییراتی شود. ساختن تمامی ساختمان‌های تخریب شده در آن دوره کاری بسیار سخت، زمان‌بر و پرهزینه‌ای بود به همین دلیل معماران و افراد بزرگ جامعه تصمیم گرفتند که سبک جدیدی از معماری را به ثبت برسانند که نیازهای مردم را طور مفصل برطرف کند.
معماری مدرن به نوعی جنبشی بر ضد اسراف و به رخ کشیدن ثروت مردم اروپا از طریق ساختمان‌های کلاسیک آن‌ها بود.
یکی از ویژگی‌های بارز این سبک از معماری که به وضوح در تمامی آن‌ها قابل مشاهده است ساده‌گرایی در این سبک است.

معماری مدرن از چه سبک‌هایی الهام گرفته است؟

تنوع سبک معماری مدرن از معماری‌ مناطق متنوعی الهام گرفته شده است برای مثال این سبک از معماری از معماری مدرن چین و همچنین معماری یکنواخت و ساده ژاپنی الهام گرفته شده است.
بر خلاف معماری قدیمی که اکثر مصالح ساختمانی از آجر، خشت، چوب و سیمان بوده است در سبک معماری مدرن اکثر مصالح مورد استفاده فولاد، شیشه و بتن است
در این نوع از معماری بیش‌تر توجه به فرم ساختمان است تا تزئینات آن همچنین استفاده درست از فضا بسیار در این نوع سبک از معماری با اهمیت است.

معماران معروف سبک معماری مدرن

از معروف‌ترین و برجسته‌ترین معماران این سبک می‌توان به اتو واگنر (وین)، فرانک لوید رایت (آمریکا)، لو کوربوزیه (فرانسه)، آنتونی گائودی (بارسلونا)، ویکتور هورتا (بروکسل) و لویی سالیوان (آمریکا) اشاره کرد.

اصول معماری مدرن

 

در این‌جا قصد داریم که با 5 اصل اصلی معماری مدرن آشنا شویم:

  1. باغ‌بام
  2. پنجره‌های نواری
  3. پیلوتی
  4. پلان‌آزاد
  5. نما آزاد

 

  • باغ‌بام

باغ بام یک جایگزین بسیار مناسب و عالی برای سقف‌های شیب‌دار و اتاق‌های زیر شیروانی است.
به دلیل جایگزین کردن بتن به جای دیگر مصالح قدیمی این قدرت به معمار داده شده است که سقف را مانند طبقه اول از همه لحاظ مقاوم و محکم بسازد.
یکی از دلایل استفاده از باغ بام به جای سقف‌های شیب‌دار قدیمی به جزء زیبایی منحصر به‌فردی که ساختمان می‌بخشد ساخت فضایی است که افراد بتوانند از آن استفاده کنند، استراحت کنند و کودکان فضایی باز برای بازی کردن داشته باشند.

  • پنجره‌های نواری

پنجره‌های نواری با آزاد کردن دیوارها ایجاد شده است. این پنجره‌ها این امکان را به معماران داده است تا این پنجره‌ها در میان دیوارها ایجاد شوند.
پنجره‌های قدیمی افراد فقط به دیدن نقطه‌ای محدود می‌کرد اما پنجره‌های نواری در معماری نوین دیدی وسیع‌تری را به افراد می‌بخشد.

  • پیلوتی

پیلوتی به معنای بالا بردن ساختمان از سطح زمین است. این طراحی از زمان طراحی خانه دومینو آغاز شد.
با بالا بردن ساختمان‌ها از سطح زمین فضای ایجاد شده در زیر ساختمان بسیار مناسب تفریح افراد ساختمان و همچنین مکانی راحت برای رفت‌آمد آن‌ها و خودروهایشان ایجاد شده است.

  • پلان آزاد

ذر زمان قدیم پلان‌های ترسیم شده برای ساختمان به گونه‌ای بود که هر اتاق توسط دیوار باربری از دیگر اتاق‌ها و فضاها جدا شده بود و هر یک از آن فضاها می‌بایست در و پنجره‌ای با اندازه‌‌های مشخص می‌داشت.
در معماری مدرن تمامی این محدودیت‌ها از بین رفته است. به همین دلیل این امکان را به معمار می‌دهد که فرم‌ها و فضای دلخواه خود را بدون محدودیت ایجاد کند.

  • نما آزاد

نما آزاد این امکان را به معماران می‌دهد مه بتوانند پوششی را برای ساختمان ایجاد کنند که بر کیفیت‌های حجمی سازه تاکید می‌کند.
این نما اجازه می‌دهد که درها و پنجره‌ها بر طبق حس بینایی و هندسی تعیین شوند.

آثار معماری مدرن جهان

برخی از آثار برتر معماری مدرن جهان :

 

ویلا ساوا

 

ویلا ساوا

این ویلا در کشور فرانسه، پوآنسی حومه شهر پاریس قرار دارد. این ویلا یکی از معروف‌ترین ویلاهای با طرح معماری مدرن است و این ویلا یکی از آثار معمار بزرگ سوئیسی لوکوربوزیه است.

خانه شیشه‌ای

 

خانه شیشه‌ای

این خانه با رعایت سادگی معماری مدرن یکی از بهترین خانه‌های ساخته شده در این سبک است. این خانه یکی از طراحی‌های فیلیپ جانسون است. خانه شیشه‌ای در شهر نیوکانن ایالت کانکتیکات قرار دارد.

 

تالار اپرای سیدنی

 

تالار اپرای سیدنی

این بنا یکی متفاوت‌ترین بناهای ساخته شده از نظر معماری است. این تالار در کشور استرالیا و در شهر سیدنی قرار دارد. معمار این بنای بزرگ یک معمار دانمارک به نام یورن اوتزان است. این تالار یکی از مشهورترین‌ مکان‌های دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است.

خصوصیات معماری مدرن

بیش‌تر‌ین و مهم‌ترین خصوصیت معماری مدرن استفاده از اشکال هندسی ساده است، د این نوع از معماری دیگر خبری از طرح و نقش‌های شلوغ و تجملاتی در ساختمان نیست و بیشتر توجه به سادگی بنا است.
در معماری مدرن دیگر زیبایی یک ساختمان به تجملاتی بودن و استفاده از وسایل گران قیمت نیست بلکه کل زیبایی معماری مدرن به فضای ساختمان و سادگی آن است.
معماران در سبک مدرن به فکر ساختن بناهایی هستند که با مصالح جدیدی ساخته شده باشد که زیبایی و سادگی چشم‌نوازی داشته باشد
ساخت بناهای بزرگ در معماری قدیم هنوز هم برای همگان قابل درک نیست و تعجب برانگیز است؛ بناهای معماری مدرن نیز از عجایب معماری به شمار می روند. در ساخت بناهای مدرن، معماران از علم فیزیک و ریاضی استفاده کرده‌اند تا فرم زیبایی به سازه بدهند.
به غیر از زیبایی، راحتی، سادگی و دیگر خصوصیات مهم این سبک، ساختمان‌هایی که توسط این سبک از معماری ساخته می‌شوند از ایمنی بسیار بالایی نسبت به خانه‌های قدیمی برخوردارند.

معماری مدرن در ایران

اولین رصدهایی که از شیوع معماری مدرن در ایران به چشم می‌خورد در دوره قاجار بوده است که سبب شد اصول معماری سنتی در ایران شد.
دلیل به وجود آمدن این سبک از معماری در ایران معمارانی بودند که در خارج از ایران درصدد فراگیری معماری مدرنیته بوده‌اند از این معماران می‌توان به محسن فروغی اشاره کرد.

آثار معماری مدرن در ایران

چند مورد از برترین معماری ساختمان‌های ایران:

خانه مسکونی باغ جنت

 

خانه باغ جنت

 

این خانه مسکونی در اصفهان توسط تیم معماری براکت ساخته شده است. در این ساختمان از قطعات چوبی برای پوشاندن پنجره‌ها استفاده کرده‌اند. زمانی که این زمانی که این قطعات بسته شوند پنجره‌ها تقریبا ناپدید می‌شوند.

 

پل طبیعت

 

 

پل طبیعت

 

پل طبیعت در پارک آب‌وآتش تهران واقع شده است. معمار این پل بسیار زیبا خانم جوان ایرانی به نام لیلا عراقیان بوده است. این پل در حال حاضر با طول 270 متر بزرگ‌ترین پل عابرپیاده در ایران است که دو پارک آب‌وآتش و طالقانی را به هم متصل می‌کند.

 

ویلا مشا

 

 

ویلا مشا

 

این ویلا یکی از بهترین و زیباترین معماری‌های ایران را دارد. ویلا مشا از سه باکس تشکیل شده است که هر کدام از این باکس‌ها زاویه و ویو متفاوت‌تری نسبت به بقیه دارد.

 

ساختمان اداری ترمه

 

 

ساختمان اداری ترمه

 

ساختمان اداری ترمه در شمال کشور و در شهر همدان قرار دارد. این ساختمان به دست احمد بطحائی و فرشاد مهدی‌زاده طراحی شده است. ساختمان دارای نما آجری است و این بافت به طریقی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که بافت بومی و تاریخی منطقه‌ را حفظ کند. یکی از جذاب‌ترین و متمایزترین ویژگی این ساختمان سقف منحنی آن است که مردم می‌توانند روی آن حرکت کنند و به سمت بالا بروند.

امتیاز کل :
No rating yet
امتیاز شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *